سخن روز /
تشریح برنامه تحویل و پیشرفت سازمان مرکزی تعاون روستایی در جلسه شورای مدیران
1403/02/02
به گزارش پات، جلسه شورای مدیران سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با حضور دکتر فصاحت سرپرست سازمان مرکزی، حجت الاسلام کلانتری مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، دکتر حایک و توسلی و مسلمی اعضای هیات مدیره، معاونین، مدیران ستادی و استانی در سالن جلسات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد.
در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین کلانتری با تشریح شرایط حکمرانی اسلامی از منظر نهج البلاغه افزود: برای دستیابی به عدالت اولین کار رعایت انصاف نسبت به خداوند و دیگران است. دومین کار نیز در نظر گرفتن خدا در تمامی امور است، سومین کار نیز برابری فرصت هاست.
در ادامه دکتر فصاحت ضمن تقدیر از اقدام نظامیان سلحشور کشورمان در تنبیه متجاوز صهیونیستی، سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تبریک گفته و همچنین پیشاپیش فرارسیدن روز جهاد را تهنیت گفتند.
در ادامه جلسه مذکور، دکتر فصاحت سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی به تشریح برنامه تحول و پیشرفت سازمان با هدف ارتقاء جایگاه آن با رویکرد «جهش تولید با مشارکت مردم» پرداختند.
در این برنامه پس از چالشهای اساسی سازمان وشبکه تحت پوشش و ظرفیت های اساسی سازمان و شبکه تحت پوشش، 7 راهبرد اصلی پیشنهادی شامل: 1) ایجاد وتوسعه زنجیره های تخصصی محصولات کشاورزی (از تامین نهاده تا بازاررسانی محصول نهایی)، 2) توانمندسازی مالی شبکه تعاونی های کشور، 3) توانمندسازی فعالیتهای بازرگانی شبکه تعاونیهای کشور، 4) ایجاد سامانه یکپارچه اطلاعات شبکه تعاونی کشور و ساماندهی تعاونیها، 5) توانمندسازی و پایداری نظامهای بهره برداری بخش کشاورزی، 6) ساماندهی، توانمندسازی و حمایت از تشکل های صنفی، تخصصی و محصولی و 7) سازماندهی و حمایت از تعاونی ها و تشکل های زنان روستایی و عشایری با تاکید بر بهبود معیشت و اثرگذاری تدوین شده است.
پس از آن دکتر مسلمی در تبیین برنامه های راهبردی سازمان گفت: برای تحقق تحول سازمان باید تحول در افراد، تحول در فعالیت ها و تحول در فناوری ها ایجاد شود. اولین هدف این برنامه بهبود کارآیی و اثربخشی سازمان و شبکه بوده و هدف بعدی افزایش مزیت رقابتی است.
سپس دکتر معتمد ضمن تاکید بر اجرایی سازی برنامه تدوین شده گفت: سامانه مبادلات درون شبکه که در حال طراحی است می تواند موجب رونق شبکه شود و لازم است که برای موفقیت در برنامه ریزی حتما بر فناوری اطلاعات توجه بسیاری شود.
دکتر فصاحت نیز در تبیین برنامه سازمان افزود: برنامه هماهنگ اثرگذار ملی اولین هدف سند توسعه تعاون روستایی است.
مقام عالی سازمان ضمن تاکید بر اینکه سازمان باید بزرگترین شبکه تجارت الکترونیک را در سطح کشور داشته باشد گفت: این شبکه باید سهم خود را از تجارت داخلی و خارجی افزایش داده و درآمد آن را در شبکه بازتوزیع نماید. برای رسیدن به این هدف نیز باید سیستم اداری و ساختاری آن به نحوی اصلاح شود که سود حاصله از درآمدهای تجاری به حلقه اولیه تولید بازگردد و تولیدکنندگان از آن منتفع گردند. این موضوع می تواند پشتوانه تولیدکنندگان باشد.
وی افزود: در حوزه درآمدی، تامین نهاده ها تابحال مغفول مانده و شبکه باید در این موضوع با لحاظ کردن حاشیه سود تجاری آن، به جد ورود پیدا کند. مشخص نمودن سبد درآمدی، بهبود کسب و کار فعلی، برنامه ریزی در زنجیره ارزش و تعریف منابع جدید درآمدی به ویژه در زمینه های تضمین شده نظیر بذر و ... می تواند در این راستا گره گشا باشد. بنابراین هر استان موظف است در حوزه ظرفیت های تخصصی فعالیت های بازرگانی را به سمت ثروت آفرینی، بازاریابی و تجارت داخلی و خارجی قدم بردارد. همچنین باید پیگیری های لازم را نسبت به دریافت تسهیلات ارزی به انجام رسانده و برای برقراری آن اقدام نمود.
 ایشان همچنین با اشاره به نیاز به تمرکز بر مدیریت نیروی انسانی گفت: در تامین نیرو، حوزه هایی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند در اولویت اقدام قرار دارند.
 ایشان اولویت اول زنجیره تولید و ارزش را کشاورزان و تولیدکنندگان خرد و تعاونیهای روستایی دانستند.
 در ادامه آخرین وضعیت تامین و توزیع میوه و خرمای شب عید، کود اوره در استانها و شیوه عمل خرید تضمینی گندم توسط معاونت امور فنی و بازرگانی تشریح شد.
در انتهای جلسه از زحمات جناب آقای خوشخو در دوره تصدی مدیرکلی حوزه مدیرعامل تقدیر و تشکر به عمل آمد. همچنین از زحمات بی دریغ آقایان دکتر مسلمی، معتمد، عباس زاده، میروکیلی، حاجی عابدی، لشکری، دشتبانی، داداشی، عبدالملکی و حسینی و نیز سرکار خانم امیری با اهداء لوح سپاس تقدیر شد.
تعداد مشاهده خبر436 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :3 :1
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal